بررسی و تحلیل نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان یزد (3)مهریز و طبس
شهرستان مهریز:
شهرستان مهريز با وسعت 6773  کيلومترمربع، در جنوب و جنوب غربي استان يزد و در مختصات 54 درجه و 8 دقيقه تا 55  درجه و 17 دقيقه طول شرقي و 30  درجه و 58 دقيقه تا 31 درجه و 45 دقيقه عرض شمالي واقع گرديده ­است. از نظر وسعت در رتبه پنجم استان قرار می گیرد و از شمال به شهرستان یزد، از شرق به شهرستان بافق، از جنوب به شهرستان خاتم و استان کرمان و از غرب به شهرستان تفت منتهی می شود. تا پایان سال 1386 این شهرستان از 1 بخش، 1 شهر و 5 دهستان تشکیل می گردید.
 
 
در سال 1385 جمعیت شهرستان مهريز برابر با 44391نفر برآورد گردیده است. از اين تعداد،   23028 نفر مرد و تعداد 21363 نفر نيز زنان تشكيل مي داده اند. طبق آمار در اين سال  تعداد 27112 نفر در نقاط شهری این شهرستان و 17279 نفر نیز در روستاهای آن ساکن بوده اند كه بر اين اساس 61%  از مردم اين شهرستان شهرنشين محسوب مي شوند. 33029 نفر از مردم اين شهرستان در سال مزبور باسواد بوده اند كه از اين تعداد، 21218 نفر جمعيت باسواد شهري و 11811 نفر نيز روستائيان باسواد بوده اند.
 
انتخابات سال 1384 در شهرستان مهریز:
در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تعداد 26806 نفر از واجدین شرایط در شهرستان مهریز شرکت نمودند که این تعداد برابر با مشارکت 74 درصد از واجدین شرایط می باشد.
تعداد و درصد آراء هر یک از نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان مهریز به شرح جداول و نمودارهای زیر می باشد:
 
 
  
مشاهده می گردد که در شهرستان مهریز نیزدر مرحله اول، آقای احمدی نژاد با کسب بیش از 40درصد آراء بیشترین میزان آراء مردم مهریز را به دست آورد و بعد از وی نیز آقایان هشمی رفسنجانی و کروبی و قالیباف قرار داشتند.
در مرحله دوم نیز نتایج انتخابات به شرح نمودار زیر می باشد:
 
 
 
 
همانگونه که ملاحظه می گردد آقای احمدی نژاد در مرحله دوم نیز در شهرستان مهریز با کسب 20881 رای توانست اکثریت مطلق آراء را از آقای هاشمی رفسنجانی با 7696 رای، برباید.
در مورد میزان مشارکت مردم شهرستان مهریز در دو مرحله انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری، می توان نمودار زیر را مورد توجه قرار داد:
 
 
مشاهده می شود که میزان مشارکت مردم مهریز در مرحله دوم انتخابات بیش از مرحله اول آن بوده و با 6.3درصد افزایش مشارکت در مرحله دوم نسبت به مرحله اول، رتبه دوم افزایش مشارکت در استان را به خود اختصاص داده است.
 

انتخابات سال 1384 در شهرستان طبس:


در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تعداد 39309 نفر از واجدین شرایط در شهرستان طبس شرکت نمودند که این تعداد برابر با 83.9 درصد از واجدین شرایط می باشد.
تعداد و درصد آراء هر یک از نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان طبس به شرح جداول و نمودارهای زیر می باشد:
 
 
 
 
 
 
همانگونه که مشاهده می شود، الگوی رای مردم طبس چندان همخوانی با سایر شهرستانهای استان یزد ندارد. بدین معنی که در غالب شهرستان های استان، آراء آقای احمدی نژاد با یک درصد قابل توجهی بیشتر از سایر نامزدها بود ولی در طبس اولاٌ رای اول به آقای هاشمی رفسنجانی تعلق دارد و در ثانی آراء تقریباٌ به شکل متعادل تری توزیع گردیده که چگونگی آن به خوبی در نمودار بالا مشخص است.
نتایج انتخابات در مرحله دوم در شهرستان طبس نبز به شرح نمودار زیر می باشد:
 
 
این نمودار نشان دهنده آن است که در شهرستان طبس نیز آقای احمدی نژاد با 22223 رای بر آقای هاشمی رفسنجانی با 13056 رای غلبه نموده است. به واقع نکته جالب اینجاست که آقای هاشمی در طبس نتوانسته حتی آراء 12804 نفر از کسانی که به آقایان معین و کروبی به عنوان اصلاح طلب رای داده اند نیز بدست آورد.
از نظر میزان مشارکت در دو مرحله نیز می توان به نمودار زیر توجه نمود:
 
 
 
 
بنابراین مشاهده می شود که در شهرستان طبس در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری شاهد کسر 7.3درصد مشارکت نسبت به مرحله اول انتخابات هستیم که از این حیث، طبس رتبه اول کاهش میزان مشارکت مرحله دوم نسبت به مرحله اول در استان را داراست.
یزدفرد ا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا